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dc.contributor.author
Vazquez Laba, Vanesa Paula  
dc.contributor.author
Palumbo, Mariana  
dc.date.available
2020-05-06T20:48:57Z  
dc.date.issued
2019-01  
dc.identifier.citation
Vazquez Laba, Vanesa Paula; Palumbo, Mariana; How to Achieve the Common Good: Analysis of Discrimination and Violence Based on Gender Relations as Experienced by Male/Female Students at Universidad Nacional de San Martín, Argentina; Universidad Católica de Temuco; Cultura - Hombre - Sociedad; 29; 1; 1-2019; 385-397  
dc.identifier.issn
0719-2789  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/104435  
dc.description.abstract
Since the establishment of the Program Against Gender Violence at the Universidad Nacional de San Martín, in 2013, cases of symbolic violence –such as taunts, jokes, denigration and underestimation in corridors, classrooms and faculties– have been the most frequently reported by different members of the academic community. The purpose of this article is to describe and analyze, from a quantitative and qualitative approaches, the causes and effects of symbolic gender violence experienced by male and female students at Universidad Nacional de San Martín, Argentina. We conclude that symbolic violence is a common type of violence because it is naturalized by various members of the university community. The majority of symbolic violence is inflicted by male students against female students. However, male professors and members of the non-academic staff also engage in symbolic violence and social media harassment acts involving abuse of power.  
dc.description.abstract
Desde la creación del Programa contra la violencia de género de la Universidad Nacional de San Martín, en el año 2013, casos de violencia simbólica –como chistes, burlas, sarcasmos en pasillo, aulas y facultades –han sido denunciados por diferentes miembros de la comunidad académica. El objetivo de este artículo es describir y analizar, desde un abordaje cualitativo y cuantitativo, las causas y efectos de la violencia de género de tipo simbólica que vivencian las y los estudiantes de la Universidad Nacional de San Martín, Argentina. Concluimos que la violencia simbólica es un tipo de violencia frecuente porque está naturalizada por los distintos actores de la comunidad universitaria. La mayoría de la violencia simbólica es infringida por los estudiantes varones contra las estudiantes mujeres. Sin embargo, los profesores varones y no docentes también practican violencias simbólicas y acoso a través de redes sociales, que se interseccionan con abusos de poder.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidad Católica de Temuco  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
SYMBOLIC  
dc.subject
GENDER  
dc.subject
VIOLENCE  
dc.subject
STUDENTS  
dc.subject.classification
Tópicos Sociales  
dc.subject.classification
Sociología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
How to Achieve the Common Good: Analysis of Discrimination and Violence Based on Gender Relations as Experienced by Male/Female Students at Universidad Nacional de San Martín, Argentina  
dc.title
¿Cómo lograr el bien común? Un análisis sobre la discriminación y la violencia basada en las relaciones de género a partir de la experiencia de las/los estudiantes de la Universidad Nacional de San Martín, Argentina  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2020-05-05T18:42:03Z  
dc.journal.volume
29  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
385-397  
dc.journal.pais
Chile  
dc.journal.ciudad
Temuco  
dc.description.fil
Fil: Vazquez Laba, Vanesa Paula. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina. Universidad Nacional de San Martín; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Palumbo, Mariana. Universidad de Buenos Aires; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
Cultura - Hombre - Sociedad  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://cuhso.uct.cl/index.php/cuhso/article/view/1575  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/http://dx.doi.org/10.7770/0719-2789.2018.CUHSO.0.0A00  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0719-27892019000100385&lng=es&nrm=iso&tlng=en