Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Ventura, Ana Clara  
dc.date.available
2019-03-22T20:43:48Z  
dc.date.issued
2017-07  
dc.identifier.citation
Ventura, Ana Clara; University professor identity in a classroom and interview situation; Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd; Infancia y Aprendizaje; 40; 3; 7-2017; 531-571  
dc.identifier.issn
0210-3702  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/72371  
dc.description.abstract
We explored professor identity in situations such as being placed in privileged scenarios to explore transactions between the inter and intrasubjective, the public and private, as well as among discourse, action and emotion. Following a period of class observations, we used a multiple-case design to select and individually interview three university professors who possessed different instructional profiles: direct, interdirect and interconstructive. Our aims were to identify the professors’ personal position repertoires and to capture how those varied in regard to their instructional profiles. Professors with profiles that combined interpretive and constructive zones enunciated a greater variety and quantity of internal and external positions regarding academic adversities, emotions and the learning and teaching of knowledge. The three professors all held shared I-positions regarding the internalization of practices and norms from their educational culture. We concluded that instructional changes do not only involve progressive explicitation of contents and attitudes regarding learning and teaching, but also of who the represented agents are and what positions they adopt as learners and professors in the classroom.  
dc.description.abstract
Exploramos la identidad de profesores en situación como puestas en escena privilegiadas para indagar transacciones entre lo inter e intra-subjetivo, lo público y privado, así como entre discurso, acción y emoción. Tras un periodo de observación de clase, mediante un diseño de casos múltiples seleccionamos tres docentes universitarios, con diferentes perfiles instruccionales: directo, interdirecto e interconstructivo. Con el objetivo de analizar qué repertorios de posiciones personales despliegan y cómo varían según el perfil instruccional, los entrevistamos individualmente. Profesores cuyos perfiles combinaron zonas interpretativas y constructivas enunciaron una mayor variedad y cantidad de posiciones internas y externas acerca de adversidades académicas, emociones, aprendizaje y enseñanza de conocimientos. Todos, sin embargo, recurrieron a posiciones compartidas sobre la interiorización de prácticas y normas de su cultura educativa. Así, conside-ramos que la búsqueda de cambios instruccionales conlleva la explicitación progresiva no solo de contenidos y actitudes representadas sobre el aprendizaje y la enseñanza sino también de quiénes son y qué posiciones adoptan los agentes representados como aprendices y enseñantes en el aula.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
Constructivism  
dc.subject
Identity  
dc.subject
Instructional Profiles  
dc.subject
Personal Position Repertoire  
dc.subject
Theory Of the Dialogical Self  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
Psicología  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
University professor identity in a classroom and interview situation  
dc.title
La identidad de profesores universitarios en situación de clase y de entrevista  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2019-03-20T13:25:18Z  
dc.journal.volume
40  
dc.journal.number
3  
dc.journal.pagination
531-571  
dc.journal.pais
Reino Unido  
dc.journal.ciudad
Oxford  
dc.description.fil
Fil: Ventura, Ana Clara. Consejo Nacional de Investigaciones Cientificas y Tecnicas. Centro Cientifico Tecnologico Conicet - Patagonia Norte. Instituto Patagonico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales. Grupo Vinculado del Instituto Patagonico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales (ipehcs): Sede Crub | Universidad Nacional del Comahue. Instituto Patagonico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales. Grupo Vinculado del Instituto Patagonico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales (ipehcs): Sede Crub; Argentina  
dc.journal.title
Infancia y Aprendizaje  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02103702.2017.1341104  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/doi/https://dx.doi.org/10.1080/02103702.2017.1341104