Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

Prominence in Spanish sentence comprehension: an eye-tracking study

Gattei, Carolina AndreaIcon ; Sevilla, Yamila AlejandraIcon ; Tabullo, Angel JavierIcon ; Wainselboim, Alejandro JavierIcon ; Paris, Luis AlbertoIcon ; Shalóm, Diego EdgarIcon
Fecha de publicación: 11/2017
Editorial: Taylor & Francis
Revista: Language, Cognition and Neuroscience
ISSN: 2327-3798
e-ISSN: 2327-3801
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Ciencias de la Educación; Neurociencias

Resumen

We report an eye-tracking experiment that examined argument linking and the role of prominence in Spanish sentence comprehension by testing the interplay between word order and verb type. Previous evidence from a self-paced reading study (Gattei, Dickey, Wainselboim, & París, 2015). showed that comprehenders use morphosyntactic information to form predictions about the thematic structure of the upcoming verb. In this study we focussed on the time course of this process. Results showed an interaction between verb type and word order for late eye movement measures but not for early eye movement measures. Participants regressed more and for longer time when word order did not match the canonical order for each verb class. This interaction is observed from the verb region onwards, independently of word order. We interpret that these effects take place due to the misinterpretation of the prominence status of the preverbal argument, leading to differential reading strategies.
Palabras clave: Eye-Tracking , Prominence , Spanish , Verb Class , Word Order
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Thumbnail
 
Tamaño: 2.117Mb
Formato: PDF
.
Descargar
Licencia
info:eu-repo/semantics/openAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/44053
DOI: http://dx.doi.org/10.1080/23273798.2017.1397278
URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/23273798.2017.1397278
Colecciones
Articulos(IFIBA)
Articulos de INST.DE FISICA DE BUENOS AIRES
Citación
Gattei, Carolina Andrea; Sevilla, Yamila Alejandra; Tabullo, Angel Javier; Wainselboim, Alejandro Javier; Paris, Luis Alberto; et al.; Prominence in Spanish sentence comprehension: an eye-tracking study; Taylor & Francis; Language, Cognition and Neuroscience; 33; 5; 11-2017; 1-21
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES