Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.author
Otero, Maria Rita  
dc.contributor.author
Llanos, Viviana Carolina  
dc.contributor.author
Parra, Verónica Ester  
dc.contributor.author
Sureda Figueroa, Diana Patricia  
dc.date.available
2018-01-18T18:39:53Z  
dc.date.issued
2014  
dc.identifier.citation
Otero, Maria Rita; Llanos, Viviana Carolina; Parra, Verónica Ester; Sureda Figueroa, Diana Patricia; Pedagogy of research and questioning the world: teaching through research and study paths (rsp) in secondary school; Universidad de Patras; Review of Science, Mathematics and ICT Education; 8; 1; 2014; 7-32  
dc.identifier.issn
1791-261X  
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/33844  
dc.description.abstract
This paper summarizes some researchers developed in the Nucleus of Research in Education in Science and Technology (NIECyT) in the last eight years. In total, 17 implementations in mathematics classrooms where (N=234) students participated, are reported. The framework of the Anthropologic Theory of the Didactic (ATD) has been adopted, emphasizing the notions of Pedagogy of the Research and Questioning the World and the Research and Study paths (RSP). The results obtained introducing in a local and controlled way different RSP in regular courses of Mathematics in the secondary school in Argentina, are presented. The generative questions, the different mathematical and extra mathematical organizations, and the RSP are analyzed; also the dialectics and the attitudes of the Pedagogy of research and questioning the world are described.  
dc.description.abstract
Ce travail présente un résumé des recherches développées dans le N¨ucleo de Investigaciόn en Educaciόn en Ciencias y Tecnologίa (NIECyT) pendant les huit dernières années. Ont été réalisées, au total, 17 implémentations, dans lesquelles (N=234) étudiants ont participé. On utilise la Théorie anthropologique du didactique (TAD) comme cadre théorique, plus particulièrement, les notions de pédagogie de l’enquête et du questionnement du monde (PRQM) et les parcours d’étude et de recherche (PER). On présente une synthèse de quelques résultats obtenus après d’avoir introduit, d’une manière locale et contrôlée, différents PER dans des cours réguliers de Mathématiques à l’école secondaire en Argentine. On présente les questions génératrices et son arborescence, les différentes organisations mathématiques et extra-mathématiques que les parcours permettraient d’étudier, et les dialectiques développées dans des PRQM.  
dc.format
application/pdf  
dc.language.iso
eng  
dc.publisher
Universidad de Patras  
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess  
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ar/  
dc.subject
Anthropologic Theory of Didactic (Atd)  
dc.subject
Pedagogy Of Research And Questioning the World  
dc.subject
Research And Study Paths (Rsp)  
dc.subject
Mathematics Education  
dc.subject
Secondary School  
dc.subject.classification
Educación General  
dc.subject.classification
Ciencias de la Educación  
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES  
dc.title
Pedagogy of research and questioning the world: teaching through research and study paths (rsp) in secondary school  
dc.type
info:eu-repo/semantics/article  
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo  
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion  
dc.date.updated
2016-11-23T19:55:36Z  
dc.identifier.eissn
1792-3999  
dc.journal.volume
8  
dc.journal.number
1  
dc.journal.pagination
7-32  
dc.journal.pais
Grecia  
dc.journal.ciudad
Patras  
dc.description.fil
Fil: Otero, Maria Rita. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Llanos, Viviana Carolina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Parra, Verónica Ester. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.description.fil
Fil: Sureda Figueroa, Diana Patricia. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas. Núcleo de Investigación en Educacion Ciencia y Tecnologia; Argentina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Argentina  
dc.journal.title
Review of Science, Mathematics and ICT Education  
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://xantho.lis.upatras.gr/pasithee/index.php/review/article/view/2174