Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

(Trans-)Generational Expectations: Access to Formal Education and Labor Insertion of Paraguayan Women on the Paraná Tri-Border

Lube Guizardi, MenaraIcon ; Stefoni, Carolina; Magalhães, Lina; Nazal, Esteban
Fecha de publicación: 11/2022
Editorial: Nomos Verlagsgesellschaft mbH und Co KG
Revista: Anthropos
e-ISSN: 0257-9774
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Ciencias Sociales

Resumen

Based on an ethnographic case study, we describe the family experiences and the access to formal education of 30 Paraguayan women to show how these factors influence their labor insertion at the Paraná Tri-Border Area. We will start by reviewing the theoretical debates about gender inequality in labor insertion in border territories. Then, we will explain the study’s methodology and the profile of the interviewees. The analysis consists in describing the relationship between the rural origins of these women and gender inequalities; we will establish how these inequalities are related to low access to formal education and the precariousness of their insertion into the job market. In addition, we will show how these circumstances imply a contradiction in their work experience on the border, between the abuses suffered and the autonomy gained; and we will analyze the expectations of transgenerational transformation that our protagonists project in their children.
Palabras clave: BORDER , EDUCATION , GENDER , LABOR MARKET , PARAGUAY , TRIPLE-BORDER OF PARANÁ
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 1.314Mb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/200915
URL: https://www.nomos-elibrary.de/10.5771/0257-9774-2022-2/anthropos-jahrgang-117-20
DOI: https://doi.org/10.5771/0257-9774-2022-2-377
Colecciones
Articulos(SEDE CENTRAL)
Articulos de SEDE CENTRAL
Citación
Lube Guizardi, Menara; Stefoni, Carolina; Magalhães, Lina; Nazal, Esteban; (Trans-)Generational Expectations: Access to Formal Education and Labor Insertion of Paraguayan Women on the Paraná Tri-Border; Nomos Verlagsgesellschaft mbH und Co KG; Anthropos; 117; 2; 11-2022; 377-395
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES