Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

Musical strategies to improve children’s memory in an educational context

Diaz Abrahan, Veronika MarianaIcon ; Bossio, Maximiliano AlejoIcon ; Benitez, Maria AngelicaIcon ; Justel, NadiaIcon
Fecha de publicación: 07/2021
Editorial: Sage Publications Ltd
Revista: Psychology of Music
ISSN: 0305-7356
e-ISSN: 1741-3087
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Otras Psicología

Resumen

Music-based interventions and music lessons modulate cognitive functions, such as language or attention. However, the specific and differential effects of musical activities are a new focus of research. Therefore, this study aimed to investigate the effect of musical improvisation, a focal musical intervention, on the emotional memory of 4- and 5-year-old children. Each child individually looked at 24 neutral and emotional pictures and rated their valence and arousal. After that, the children were exposed to one of three interventions: musical improvisation (experimental intervention), musical reproduction (active control intervention), or rest (passive control intervention). Then, recall and recognition (immediate and deferred) were used to evaluate memory performance. The main results indicated that musical improvisation, compared with a reproduction music activity, improved memory. In addition, rest improved recognition compared with reproduction. Besides, children recalled more emotional than neutral images. Musical improvisation is a promising technique to be implemented in the educational field.
Palabras clave: CHILDREN , EDUCATION , EMOTION , MEMORY , MODULATION , MUSIC IMPROVISATION
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 402.9Kb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/184505
URL: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/03057356211024343
DOI: http://dx.doi.org/10.1177/03057356211024343
Colecciones
Articulos (ICIFI)
Articulos de INSTITUTO DE CIENCIAS FISICAS
Citación
Diaz Abrahan, Veronika Mariana; Bossio, Maximiliano Alejo; Benitez, Maria Angelica; Justel, Nadia; Musical strategies to improve children’s memory in an educational context; Sage Publications Ltd; Psychology of Music; 50; 3; 7-2021; 727-741
Compartir
Altmétricas
 

Items relacionados

Mostrando titulos relacionados por título, autor y tema.

  • Datos de investigación Protocolo de entrenamientos musicales para niños y niñas en edad prescolar
    Benitez, Maria Angelica Diaz Abrahan, Veronika Mariana Justel, Nadia (2024)
Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES