Repositorio Institucional
Repositorio Institucional
CONICET Digital
  • Inicio
  • EXPLORAR
    • AUTORES
    • DISCIPLINAS
    • COMUNIDADES
  • Estadísticas
  • Novedades
    • Noticias
    • Boletines
  • Ayuda
    • General
    • Datos de investigación
  • Acerca de
    • CONICET Digital
    • Equipo
    • Red Federal
  • Contacto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
  • INFORMACIÓN GENERAL
  • RESUMEN
  • ESTADISTICAS
 
Artículo

Reading comprehension in Spanish by Quechua-Spanish bilingual children

Junyent Moreno, Andrea AnahíIcon ; Fernández Flecha, María
Fecha de publicación: 11/2020
Editorial: Routledge
Revista: International Journal of School and Educational Psychology
ISSN: 2168-3603
e-ISSN: 2168-3611
Idioma: Inglés
Tipo de recurso: Artículo publicado
Clasificación temática:
Educación General; Lingüística; Otras Psicología

Resumen

This research analyzes data collected by the Young Lives project on childhood poverty. It addresses the effect of socio-demographic, individual, and linguistic variables - focusing on the latter - on reading comprehension in Spanish by 502 Peruvian Quechua-Spanish bilingual children aged 8 years. The regression model tested explained 46% of the variance found: beyond the effect of non-linguistic factors, receptive vocabulary - followed by listening comprehension and reading accuracy - played the most important role. The importance of specifically promoting vocabulary development in the classroom over skills related to decoding is underlined.
Palabras clave: BILINGUALISM , MINORITY LANGUAGE STUDENTS , READING COMPREHENSION , READING FLUENCY , SIMPLE VIEW OF READING , VOCABULARY
Ver el registro completo
 
Archivos asociados
Tamaño: 627.6Kb
Formato: PDF
.
Solicitar
Licencia
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess Excepto donde se diga explícitamente, este item se publica bajo la siguiente descripción: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Unported (CC BY-NC-SA 2.5)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/11336/120945
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21683603.2020.1823914
DOI: http://dx.doi.org/10.1080/21683603.2020.1823914
Colecciones
Articulos(CIIPME)
Articulos de CENTRO INTER. DE INV. EN PSICOLOGIA MATEMATICA Y EXP. "DR. HORACIO J.A RIMOLDI"
Citación
Junyent Moreno, Andrea Anahí; Fernández Flecha, María; Reading comprehension in Spanish by Quechua-Spanish bilingual children; Routledge; International Journal of School and Educational Psychology; 11-2020; 1-13
Compartir
Altmétricas
 

Enviar por e-mail
Separar cada destinatario (hasta 5) con punto y coma.
  • Facebook
  • X Conicet Digital
  • Instagram
  • YouTube
  • Sound Cloud
  • LinkedIn

Los contenidos del CONICET están licenciados bajo Creative Commons Reconocimiento 2.5 Argentina License

https://www.conicet.gov.ar/ - CONICET

Inicio

Explorar

  • Autores
  • Disciplinas
  • Comunidades

Estadísticas

Novedades

  • Noticias
  • Boletines

Ayuda

Acerca de

  • CONICET Digital
  • Equipo
  • Red Federal

Contacto

Godoy Cruz 2290 (C1425FQB) CABA – República Argentina – Tel: +5411 4899-5400 repositorio@conicet.gov.ar
TÉRMINOS Y CONDICIONES