Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author
Aparicio, Miriam Teresita
dc.date.available
2020-04-29T12:27:59Z
dc.date.issued
2018-12
dc.identifier.citation
Aparicio, Miriam Teresita; Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective; European Center for Science Education; European Journal of Social Science Education and Research; 5; 3; 12-2018; 123-135
dc.identifier.issn
2411-9563
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/11336/103876
dc.description.abstract
Esta investigación se encuentra en el marco de la cuestión de la calidad universitaria. Se llevó a cabo utilizando una muestra de sujetos de 6 escuelas universitarias diferentes en Argentina que ampliaron sus estudios (1985-2004). El objetivo era determinar los factores subyacentes a esta extensión. La metodología utilizada fue cuantitativa-cualitativa. El modelo integra variables de base, variables pedagógico-institucionales, variables estructurales, variables organizacionales y variables psicosociales. Entre estos últimos, nos centramos en la Cooperación, núcleo de resiliencia, en relación con el éxito universitario (EE. UU.), Teniendo en cuenta que la cooperación es una competencia social / colectiva que se valora mucho en los nuevos modelos organizativos que buscan el éxito de los estudiantes (PISA, 2015 ; OCDE 2018). Los resultados muestran el impacto de este factor en el logro,
dc.description.abstract
This research is found within the framework of the issue of University Quality. It was carried out using a sample of subjects from 6 different university schools in Argentina who extended their studies (1985-2004). The objective was to determine the factors underlying this extension. The methodology used was quantitativequalitative. The model integrates base variables, pedagogical-institutional variables, structural variables, organizational variables, and psychosocial variables. Among the latter, we focus on Cooperation – nucleus of Resilience – in relation to university success (US), taking into account that cooperation is a social/collective competence which is highly valued in the new organizational models looking toward student success (PISA, 2015; OECD 2018). The results show the impact of this factor on achievement, as well as the importance of building collective competencies.
dc.format
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
European Center for Science Education
dc.rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/2.5/ar/
dc.subject
COLLECTIVE COMPETENCIES
dc.subject
RESILIENCY
dc.subject
COOPERATION
dc.subject
UNIVERSITY ACHIEVEMENT (NVA PERSPECTIVA SISTEMICA)
dc.subject.classification
Otras Psicología
dc.subject.classification
Psicología
dc.subject.classification
CIENCIAS SOCIALES
dc.title
Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective
dc.type
info:eu-repo/semantics/article
dc.type
info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2020-04-24T17:40:40Z
dc.journal.volume
5
dc.journal.number
3
dc.journal.pagination
123-135
dc.journal.pais
Francia
dc.journal.ciudad
Paris
dc.description.fil
Fil: Aparicio, Miriam Teresita. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Científico Tecnológico Conicet - Mendoza; Argentina. Universidad Nacional de Cuyo; Argentina. Provincia de Mendoza. Parque General San Martín; Argentina
dc.journal.title
European Journal of Social Science Education and Research
dc.relation.alternativeid
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/url/http://journals.euser.org/index.php/ejser/article/view/3884
Archivos asociados